Co na scenie: mikrofon czy DI Box?

Łukasz Wojciechowski Porady 1 Comment

Czy zastanawiałeś się kiedyś czy powinieneś wybrać standardowy mikrofon dynamiczny jak SM57, czy może użyć DI Boxa do przechwycenia dźwięku Twojego wzmacniacza gitarowego?

W studiu możesz spędzić wiele czasu poszukując optymalnej pozycji mikrofonu, ale na scenie często trzeba się podłączyć najszybciej jak to możliwe. Przewaga jaką zyskujesz dzięki używaniu DI Boxa to nie tylko zaoszczędzany czas, ale również dobre i powtarzalne brzmienie w każdych warunkach jakie napotkasz.

Jeżeli chcesz uzyskać najlepsze możliwe brzmienie to upewnij się, że posiadasz DI Box dedykowany do gitary z emulacją odpowiedzi głośnika. Są one dostępne zarówno w wersji pasywnej jak i aktywnej i w większości są zdolne do przekształcenia źródła liniowego lub sygnału głośnikowego w symetryczny, skompensowany częstotliwościowo sygnał mikrofonowy o charakterystyce kolumny gitarowej.

RedBox 5 gotowe do pakowania

W większości wypadków użycie tych małych pomocników jest łatwiejsze niż to sobie wyobrażasz. Jedyną rzeczą jaką musisz zrobić, poza wybraniem swoich ulubionych brzmieniowych ustawień, to podłączenie DI Boxa pomiędzy wyjście wzmacniacza gitarowego oraz kolumnę oraz przekazanie uzyskanego sygnału do konsolety realizatora.

Istnieje kilka wzmacniaczy gitarowych na rynku, które wyposażone są w zintegrowany DI Box i zapewniają symetryczny sygnał o bardzo autentycznym brzmieniu.

W przypadku DI Boxa jakim jest RED BOX 5 firmy Hughes&Kettner, emulowane jest brzmienie kolumny, a nie mikrofonu. Innymi słowy sygnał dostarczany przez RED BOXa 5 to brzmienie aktualnej kolumny a nie mikrofonu zbierającego brzmienie. Zalety są następujące: możesz uzyskać bardziej mięsisty, dynamiczniejszy i bezpośredni sygnał ze znakomitą prezencją i zakresem tonalnym w porównaniu z mikrofonem.

Używając RED BOXa 5 możesz usunąć mikrofon oraz fizyczną kolumnę ze swojego brzmieniowego równania i dostarczyć wypracowane i ograne brzmienie kolumny gitarowej prosto do publiczności. Co więcej Twój dźwięk jest odporny na opóźnienia, przesłuchy czy zbieranie innych źródeł dźwięku takicj jak perkusja. Unikasz również efektu znoszenia częstotliwości przez sąsiednie mikrofony lub ryzyka sprzężenia.

Sygnał który uzyskujesz jest również doskonałym materiałem do pracy z użyciem kompresora, equalizera, efektów (np. reverbu) i symulacji mikrofonów zarówno na scenie jak i w studiu. Eksperymentowanie jest kluczem do sukcesu: sprawdź jak sprawdzi się miks sygnału z RED BOXa 5 i mikrofonu. Dzięki temu uzyskasz solidne nasycenie i prezencję z DI Boxa oraz oryginalną przestrzeń mikrofonu.

W poniższym wideo Thomas Blug prezentuje jak brzmi RED Box wbudowany we wzmacniacz TubeMeister 18. Dzięki bezpośredniemu porównaniu A/B możesz w łatwy sposób ocenić które brzmienie bardziej przypadnie Ci do gustu.

Comments 1

  1. Pingback: Jak dobrze brzmieć w plenerze? - Hughes&Kettner

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *